Eerlijke kans op werk voor iedereen

Eerlijke kans op werk voor iedereen

Wij willen iedereen de kans bieden om mee te doen. Werk biedt mensen de kans om zich te ontplooien, leidt tot zelfredzaamheid en draagt bij aan geluk. Door op de eerste plaats werkgevers de ruimte te geven om te ondernemen, zal de werkgelegenheid groeien. Voor mensen die structureel weinig kansen krijgen, gaan we een stap verder omdat ook zij het verdienen om mee te doen.

Samenwerken

D66 wil mensen met een uitkering, die in staat zijn te werken, ondersteunen om zo snel mogelijk weer betaald werk te vinden. Daarom is goede samenwerking tussen en met het UWV, Lucrato (voorheen: de Felua- groep), uitzendbureaus en bedrijven belangrijk.

Anoniem solliciteren

De gemeente moet het goede voorbeeld geven in het bieden van gelijke kansen. D66 is voorstander van anoniem solliciteren bij de gemeente.

Scholing

(Om)scholing zorgt ervoor dat mensen weerbaar en zelfredzaam worden op de arbeidsmarkt. Dit voorkomt dat zij in een draaideur terechtkomen en na een paar maanden weer een beroep moeten doen op de bijstand. D66 wil dat mensen met een bijstandsuitkering de kans krijgen om een opleiding te volgen of een onderneming op te zetten, zonder dat dit direct invloed heeft op de hoogte van de uitkering.

Verkiezingsprogramma 2018-2022 D66 Apeldoorn
Samen krijgen we het voor elkaar