Inwoners en ondernemers snel geholpen

Inwoners en ondernemers snel geholpen

De gemeente is er voor de inwoners. Dat betekent dat zij goede dienstverlening van de gemeente mogen verwachten. We willen dat inwoners en ondernemers goed en snel worden geholpen.

Bereikbaarheid

D66 wil dat de gemeente ook buiten kantoortijden en een moment in het weekend bereikbaar is.

Apeldoorn.nl

De domeinnaam van de gemeente (www.apeldoorn.nl) dient breder ingezet te worden dan alleen voor het digitaal stadhuis. Geef Apeldoorn.nl als promotiekanaal aan de stad.

Identiteitsbewijs bezorgd

Inwoners krijgen de mogelijkheid om hun nieuwe identiteitsbewijs of rijbewijs thuis te laten bezorgen.

Het loket

Niet iedereen kan goed overweg met internet. Daarom blijft het loket bestaan.

Sociale media

We vinden het belangrijk dat inwoners laagdrempelig contact kunnen leggen met de gemeente, door bijvoorbeeld gebruik te maken van sociale media.

Minder regeldruk

D66 wil de gemeentelijke regeldruk verminderen. De lokale regelgeving wordt doorgelicht op verouderde en overbodige regels. Daarnaast komt er voor iedere nieuwe regel in principe een einddatum. Alleen na een positieve evaluatie wordt de regel voortgezet.

Spreekuur

Voor burgers is het soms lastig om de weg te vinden bij een vraag, opmerking of klacht. Niets gaat boven een gesprek van mens tot mens. De stadsdeelmanagers gaan daarom maandelijks een spreekuur organiseren. Jaarlijks krijgen alle inwoners een persoonlijk bericht van de gemeente met een overzicht van de spreekuren. Vanzelfsprekend wordt dit op de gemeentelijke website vermeld.

Welkomstpakket

Nieuwe inwoners krijgen van de gemeente een welkomstpakket met handige en praktische informatie over en van onze gemeente. Dit zijn bijvoorbeeld ouders die aangifte doen van een geboorte en ook de nieuwe inwoners die vanuit andere gemeenten hierheen komen.

Vergunningen

Burgers worden soms geconfronteerd met vergunningaanvragen van derden waarbij zij te laat worden betrokken om hun belang aan te kunnen geven. Er moet meer aandacht worden gegeven aan de bestaande digitale aankondiging van komende en lopende procedures per wijk of dorp.

Verkiezingsprogramma 2018-2022 D66 Apeldoorn
Samen krijgen we het voor elkaar