Recreatie en toerisme

Recreatie en toerisme

“Koninklijk Apeldoorn” ligt tussen de Veluwe en de IJssel op één van de mooiste plekken van Nederland en mag gezien worden. Onze toeristische sector dragen wij daarom op handen. Onze parels zoals Het Loo, de Apenheul, Julianatoren en de vele recreatieparken verdienen de aandacht die ze nodig hebben. Het groene karakter van de buitenstad halen we nog meer naar de binnenstad. De aantrekkelijkheid van de binnenstad neemt ook toe door de gevelrestauratie in de Hoofdstraat en de toename van het aantal terrassen. D66 wil deze ontwikkeling verder stimuleren.

Toplandschap

D66 wil dat Apeldoorn met de omliggende Veluwe-gemeenten in internationale sferen inzet op de vermarkting van ons toplandschap.

Het Zwitsalterrein

Het Zwitsalterrein wordt een tweede recreatief centrum met horeca langs het water, een zomers stadsstrand en evenementen zoals het Drakenbootfestival.

Huisvesting op recreatieparken

Ook in Apeldoorn zien we dat recreatieparken meer gebruikt worden als vaste huisvesting. D66 vindt dit onwenselijk. In de komende periode willen we de problematiek goed in kaart brengen en zorgen dat mensen die hier noodgedwongen verblijven zich elders kunnen vestigen. Zo komt de ruimte weer vrij voor recreatie.

Wandelvierdaagse

De Apeldoornse wandelvierdaagse is een prachtig evenement dat meer aandacht verdient. D66 wil samen met de organisatie kijken of het mogelijk is om de slotdag weer de stad in te halen, waardoor we met meer mensen in Apeldoorn het evenement kunnen beleven.

VeluweAgenda

D66 onderschrijft de VeluweAgenda. De groene en toeristische samenwerking op de Veluwe heeft al successen als het Veluwse etsknooppuntensysteem en het programma Vitale Vakantieparken opgeleverd. Voor onze gasten is een aantrekkelijke Veluwe een aantrekkelijk Apeldoorn en andersom, en daar gaat het om.

Toeristisch Platform Apeldoorn

Op lokaal niveau werken de toeristische ondernemers samen in het Toeristisch Platform Apeldoorn. D66 vindt dit een schoolvoorbeeld van ‘samen sterker staan’ en ondersteunt dergelijke initiatieven in de toekomst graag.

Verkiezingsprogramma 2018-2022 D66 Apeldoorn
Samen krijgen we het voor elkaar