Schone lucht

Schone lucht

Schone lucht is van levensbelang voor de inwoners van onze stad. De luchtkwaliteit laat echter in grote delen van Arnhem te wensen over: we voldoen op sommige plekken niet aan de Europese normen en in grote delen van de stad de lucht volgens de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ongezond.

Doorgaand verkeer verminderen

Het doorgaande verkeer over de drie Arnhemse bruggen is een belangrijke veroorzaker van dit probleem. De gemeente moet zich inzetten om doorgaand verkeer in de stad te weren. Ook het doortrekken van snelweg A15 richting Zevenaar kan de Arnhemse wegen ontlasten. We moeten blijven lobbyen om die weg zonder tolheffing aangelegd te krijgen.

Schone alternatieven benutten

Daarnaast moet het vervoer binnen Arnhem schoner worden. Meer Arnhemmers moeten verleid worden om de auto te verruilen voor de fiets of de trolleybus. Door kwalitatief goede routes voor fietsers, met voorrang waar mogelijk, kunnen we het autogebruik verminderen. Om de fietspaden aantrekkelijk te maken, moeten brom- en snorfietsen (m.u.v. elektrische snorfietsen) zo veel mogelijk van het fietspad worden geweerd. Het openbaar vervoer moet binnen Arnhem volledig elektrisch worden, en ook de gemeente zelf maakt zo veel mogelijk gebruik van uitstootvrije elektrische auto’s.

D66 wil ...

• De bestaande milieuzone niet alleen op vrachtverkeer, maar ook op oude dieselauto’s en tweetaktbromfietsen toepassen.
  • Op plekken waar veel fijnstof wordt uitgestoten, onderzoeken of dit door extra of andere beplanting kan worden opgevangen.
  • De bestaande milieuzone uitbreiden met het Airborneplein en de John Frostbrug, om zo vervuilende voertuigen uit de stad te weren.
  • Stationair draaiende motoren van taxi’s en laad- en losverkeer verminderen.
  • Een elektrisch bevoorradingsnetwerk voor en door binnenstadsondernemers.
  • In overleg met de provincie de luchtvervuiling rondom de Pleijroute versneld verminderen.
  • Volledig elektrisch openbaar vervoer in Arnhem.
  • Brom- en snorfietsen zo veel mogelijk weren van het fietspad.
  • Inzet op het doortrekken van de A15 zonder tolheffing.
Verkiezingsprogramma GR2018
Optimistisch Arnhem — D66 krijgt het voor elkaar