Toekomstvisie Boxtel

Toekomstvisie Boxtel

Hoe ziet Boxtel er over 20 jaar uit? We vragen ons allemaal wel eens af wat de toekomst brengt. De gemeente Boxtel maakt over allerlei onderwerpen toekomstvisies, bijvoorbeeld op het gebied van verkeer, wonen en detailhandel. Het is echter ook belangrijk om een visie te hebben op hoe wij willen dat Boxtel zich de komende decennia als geheel zal ontwikkelen. Een overkoepelende visie waarin vragen worden gesteld en beantwoord zoals: Welke uitstraling willen wij dat Boxtel heeft? Waar en hoe wordt er gewoond, gewerkt en ontspannen? Een overkoepelende visie met een duidelijk toekomstbeeld kan als kapstok gebruikt worden om verschillende plannen over uiteenlopende onderwerpen aan op te hangen.

Levendig centrum

Een belangrijk onderdeel van de stedenbouwkundige visie is hoe het centrum van Boxtel zich verder ontwikkelt. In het centrum komen allerlei activiteiten samen, er wordt gewoond, gewerkt, gewinkeld, ontspannen en gesport met veel mensen dicht bij elkaar. Belangrijk dus dat het centrum als hart van de gemeente goed functioneert. Een aantrekkelijk centrum is goed voor de gemeente als geheel. Op dit moment wordt er nog niet optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden die ons centrum biedt. Zo is er redelijk veel leegstand, is het centrum langgerekt en is de inrichting van de openbare ruimte rommelig en functioneert niet goed. Daarnaast zijn er gemiste kansen zoals bijvoorbeeld de verborgen karakteristieke oude gevels en het niet gebruiken van de prachtige ruimte die de Dommel ons biedt.

D66 wil de Dommel meer betrekken bij het centrum. Boxtel heeft veel iconen die als visitekaartje kunnen dienen. Genoeg kansen dus om het centrum een sterke uitstraling te geven!

Boxtel van iedereen