Bij de Europese verkiezingen van 23 mei 2019 staat iets op het spel.

Sinds 1945 groeien steeds meer mensen in Europa op in vrijheid en geborgenheid. De Europese Unie biedt ongekend veel kansen. Studeren en werken waar we willen. Vrij reizen. Zonder extra kosten met je ouders of vrienden bellen vanuit Rome of Madrid. En met afstand het allerbelangrijkste: al meer dan zeventig jaar geen oorlog. Er groeien hele generaties op die slagvelden, muren of grenzen alleen nog kennen uit geschiedenisboeken.

D66 wil met dat verleden in de rug werken aan de toekomst. Aan Europese oplossingen voor problemen die groter zijn dan wat we zelf aankunnen. Want een snelle blik in de wereld om ons heen leert ons dat we in Europa samen sterker staan.

D66 durft al jaren duidelijk te zeggen wat daarvoor nodig is: een Europa dat beschermt, dat kansen biedt en dat voor de troepen uitloopt. Daarom moeten we vol inzetten op onderwijs en innovatie, samenwerken aan één Europees asielbeleid en durven kiezen voor een radicale koersverandering naar schone en duurzame energie. We moeten veiligheid zien als gezamenlijke verantwoordelijkheid en de kansen van digitalisering benutten, binnen een sterke online rechtsstaat. D66 is de enige partij die durft te zeggen dat deze hervormingen geld kosten. Dit is het moment om te investeren in een sterker, progressief Europa.

Juist nu de Verenigde Staten niet meer de partner van weleer is. Nu Poetin probeert op intimiderende wijze Ruslands verloren positie als wereldmacht te herstellen. Nu China steeds meer invloed koopt in de wereld. Nu Turkije steeds meer verandert in een dictatuur. Nu het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie de rug toe keert. Maar ook: nu populistische regeringsleiders in landen als Polen, Hongarije en Italiё gezamenlijke afspraken, gelijke rechten en progressieve waarden in Europa ondermijnen.

D66 wil daarom samenwerken met progressieve politieke bondgenoten. Bondgenoten die lust én last van Europa uit durven te dragen. Die niet het conflict of de handelsoorlog zoeken, maar de verbinding. Die stevig bevochten grondrechten beschermen.

Grote vraagstukken los je niet op met kleine politiek. D66 durft groot te denken. Durft Europees te denken. Durft te kiezen voor krachtige samenwerking. Voor het Europese ideaal. Voor gedeelde Europese waarden.

Ervaren politici en nieuwe generaties staan klaar om samen een nieuw hoofdstuk te schrijven in het boek van hoop dat Europa heet. Samen met al die Nederlanders die weten dat een sterk Europa goed is voor Nederland, willen wij vooruit. Met nieuwe energie en nieuwe ideeën zetten we koers naar de toekomst. Een toekomst die begint op 23 mei 2019.

Concept-verkiezingsprogramma D66 Europa
In Europa maken we de toekomst