Groningen groen en duurzaam

Groningen groen en duurzaam

Groningen is een groene gemeente. En dat is belangrijk, want groen is goed voor de luchtkwaliteit, de biodiversiteit, het dempt klimaateffecten en stimuleert beweging. Maar als we die gezonde en leefbare gemeente willen blijven, moeten we investeren in nog groenere wijken en dorpen.
Tegelijkertijd voelen we de nadagen van het fossiele tijdperk nergens zo sterk als in Groningen. Daarom wil D66 naast meer groen investeren in bijvoorbeeld lokale energieopwekking, gasloos bouwen en het inbedden van duurzaamheid in economie, onderwijs en gemeenschap. Zo maken we iedereen in staat om te profiteren van de energietransitie.

Wat hebben we bereikt?

• Eerste elektrische en waterstofbussen in Groningen gerealiseerd en per 2020 alle bussen op de hoofdlijnen elektrisch
  • Ontwikkeling routekaart en monitor over hoe we in 2035 klimaatneutraal kunnen worden
  • Via motie klimaatadaptatie boost gegeven aan groen, biodiversiteit en duurzaam bouwen