Ruim baan voor sport en bewegen

Ruim baan voor sport en bewegen

Voldoende sporten en bewegen draagt bij aan het welzijn van iedereen. Sport maakt in meerdere opzichten weerbaar en draagt bij aan een gezonde en vitale bevolking. Sport is ook een prachtig verbindend en inspirerend element in onze gemeente. Investeren in sport en bewegen is een investering in onze gemeenschap. Daarom wil D66 de komende jaren nog meer mensen in beweging krijgen op de manier die bij hen past. Dat kan via sportverenigingen of door samen te werken met sportbedrijven, zoals fitnesscentra en zelfstandige bootcamp- en looptrainers. Ook kan de gemeente meedoen aan het faciliteren van sporten die mensen zelf organiseren.

Wat hebben we bereikt?

• Voor het eerst in zeventig jaar was er een coalitieakkoord met specifieke aandacht (een volledig hoofdstuk) voor sport en bewegen
  • Er zijn middelen vrijgemaakt om het tweede uur gym in aandachtswijken door een vakdocent te kunnen laten verzorgen
  • Er wordt na een succesvolle D66-motie, een mountainbikeroute gerealiseerd
  • Meer dan honderd potentiële vrijwilligers die thuis zaten, werden door de vrijwilligersmakelaar van de ‘Verenigbare Club’ – een sociale onderneming – succesvol gematched met een vacature bij een sportvereniging
  • Er werd twee miljoen extra geïnvesteerd in uitbreiding van sportaccommodaties en er wordt een nieuwe sporthal in het Europapark gebouwd.
  • Er werden ‘Urban Gyms’ (outdoor fitness accommodaties) gerealiseerd aan de Vrydemalaan, in Laanhuizen, in het Diamantpark, en aan de Oosterhaven

De hele gemeente in beweging

• Ontwikkel één online plek voor wie wil sporten: een gratis ‘Groninger Sport-App’ waarin alle sportmogelijkheden, binnen en buiten verenigingsverband, inclusief sportondernemingen, eenvoudig te vinden is
  • Integreer in deze app de beschikbaarheid van accommodaties (zoals nu via sport050) en sportconcepten zoals de Sportpas en de Sportladder