D66 krijgt het voor elkaar

Voorwoord door Ria Oosterop

Zuid-Holland is een mooie provincie, van Alphen aan den Rijn tot Zuid-Beijerland. Die mooie provincie koesteren we. Omdat we hier met veel mensen willen wonen, werken en recreëren, is het daarvoor nodig keuzes te maken. Zo houden we groen in de buurt en onze omgeving gezond. Wat D66 betreft zijn er de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet, maar we vinden dat we nog verdere stappen moeten zetten. Zuid-Holland is niet af!

Inleiding

Zuid-Holland is een unieke provincie. Er is geen andere provincie met zoveel inwoners per vierkante kilometer. Zuid-Holland heeft een sterke economie, met een haven van wereldformaat, petrochemische industrie en tuinbouw. Dit alles heeft ook een keerzijde: We wonen dicht op elkaar en grond is schaars. In veel Zuid-Hollandse steden en dorpen is de lucht nog altijd erg vervuild. De temperatuur stijgt, terwijl het grootste deel van de provincie onder de zeespiegel ligt.

Schone economie, energie en mobiliteit

Zuid-Holland is een van de dichtstbevolkte en meest geïndustrialiseerde regio’s in Nederland, Europa en zelfs de wereld. We hebben het hier goed voor elkaar. En daar werken we ook hard voor. Maar als we zo doorgaan, blijft er minder over voor onze kinderen en kleinkinderen. De aarde warmt op, door onze hoge CO2-uitstoot. Zuid-Holland zakt steeds dieper onder de waterspiegel. Grondstoffen raken op door ons materiaalgebruik. We zien nu al dat het eigenlijk veel duurder is om schade aan natuur en milieu, huizen en infrastructuur te herstellen, dan over te stappen op duurzame alternatieven. En duurzaam is bovendien schoner en gezonder.

Gezonde leefomgeving

Het is druk in Zuid-Holland. Tel bij de huidige 3,6 miljoen Zuid-Hollanders tot 2040 nog eens een half miljoen op. Dat veroorzaakt een enorme vraag naar nieuwe woningen, maar liefst 230.000 tot 2030. Terwijl het nu al lastig is om een betaalbaar huis te vinden Bovendien groeit de economie waardoor de vraag naar bedrijfs- en industriepanden stijgt. Voor nieuwe wijken, bedrijventerreinen en industriegebieden hebben we nieuwe infrastructuur nodig. Dit legt een groot beslag op de toch al schaarse ruimte, die we ook nodig hebben voor landbouw, natuur, cultuur en recreatie.

Grensverleggend bestuur

Zuid-Holland zit boordevol initiatieven, van voedsel tot energie en van natuur tot cultuur. Het is de taak van de provincie om ervoor te zorgen dat er ruimte is voor al deze ambities. Daar is naast visie en lef een goed bestuur voor nodig.

Verkiezingsprogramma D66 Zuid-Holland 2019-2023